Holistisch Online (4)

Inspiratie | Bewustwording | Spiritualiteit
Een initiatief van Praktijk De Oranje Vlinder

Voor 15.00 uur besteld, vandaag verzonden | Gratis verzending vanaf €50,-

Geen zin in mediteren?

alternatief-voor-mediteren

Mediteren, voor sommigen een way of life, anderen worden al allergisch bij de gedachte. Misschien ben je zelf groot fan van mediteren, dan is deze blog eigenlijk niet voor jou. Zie jij op tegen mediteren, maar heb je wel behoefte aan rust in je hoofd en focus? Lees dan snel verder!

Mediteren, wat is het nou eigenlijk? Het is echt geen hocus pocus, mediteren is een oefening waarbij je werkt aan mentale stilte met als doel rust in je hoofd te krijgen, nieuwe ideeën of weer bij jezelf komen.

Meditaties bestaan al duizenden jaren, de laatste jaren is mediteren populairder geworden, meer mensen doen het en/of zijn erin geïnteresseerd. En laten we eerlijk zijn, iedereen heeft weleens behoefte aan wat meer rust in die oneindige gedachtenstroom.

Maar wat nu als mediteren voor jou gewoon niet werkt. Je hebt het misschien wel een keer geprobeerd, maar al snel gingen je gedachten juist alle kanten op, weinig rustgevend…

Werkt mediteren niet voor jou, maar wil je wel je gedachten tot rust brengen? Er zijn andere mogelijkheden om in een meditatieve staat te komen, zonder dat je in een kleermakershouding met je ogen dicht hoeft te zitten.

Je kan bijvoorbeeld een wandelmeditatie doen, ga gewoon eens de natuur in en let op elke stap die je zet. Eerst je hak, dan je tenen, breng je focus naar elke stap terwijl je goed in- en uitademt.

Wat ook een fijne manier is, is een mandala inkleuren. Een mandala is een tekening met veel, heel veel, kleine vakjes. Elk vakje geef je een kleur. Hier ben je best lang mee bezig, maar je doet steeds dezelfde handeling, hierdoor creëer je ook rust in je hoofd. Wat helemaal gaaf is, check na het tekenen eens wat de kleuren betekenen, misschien hebben ze wel een boodschap voor je!

Ook met focus een mandala inkleuren brengt je in een meditatieve staat.

Of wat dacht je van de eeuwenoude afwas? Afwassen gaat ook met eenzelfde eenvoudige handeling gepaard. Tijdens het afwassen helpt het boenen en schoonmaken je ook nog eens om prikkels af te voeren, win-win dus!

Tips voor tijdens alternatieve meditatiemethoden:

  1. Zorg voor een fijne, rustgevende achtergrondmuziek. Er staan veel meditatieafspeellijsten op Spotify of YouTube.
  2. Let op je ademhaling, adem goed in door je mond, hou je adem even vast en adem goed uit.
  3. Breng focus naar de delen die je beweegt, bijvoorbeeld je handen tijdens het afwassen of je voeten tijdens het wandelen.
  4. Creëer een rustgevende, meditatieve sfeer met een fijne etherische olie, zoals Geraniumolie of Palo Santo olie.
  5. Gebruik deze olie in een diffuser, mooie diffusers met fijne functies, zoals een dimbare temperatuur vind je in onze webshop.

Wat je ook doet, het is belangrijk om momenten voor jezelf in te plannen om weer even tot jezelf te komen en je gedachten een halt toe te roepen. Ik weet als geen ander dat je er soms niet bij stilstaat of misschien zelfs jezelf niet even deze rust gunt. Maar neem die 5-10 minuten voor jezelf, plan ze in je agenda en overleg ze met je omgeving. Je hebt rust en tijd voor jezelf nodig, net als iedereen.

Bedenk je eens wat het je oplevert, die nieuwe ruimte in je hoofd.. Misschien krijg je wel nieuwe ingevingen of ideeën!

De waardering van praktijkdeoranjevlinder.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 7 reviews.